Overbygning

Undervisningen i overbygningen tager for alvor sigte på afgangsprøverne FP9 og FP10 i slutningen af 9. og 10. klasse. Dette kommer bl.a. til udtryk ved, at eleverne fra og med 7. klasse har terminsprøver to gange om året. Men 7. til 9. klasse er ikke kun prøveforberedende undervisning. Der er også andre aktiviteter, bl.a. projektopgaver, fagdage, ekskursioner og ikke mindst udfordrende rejser. I 7. klasse skal eleverne på udveksling til Bayern. Her har Skærbæk Realskole en venskabsskole som vores 7. klasse besøger hvert år. Eleverne bliver indkvarterede hos en tysk værtsfamilie fire nætter, og efterfølgende tager de tyske elever så med til Skærbæk og ligeledes bliver indkvarterede hos de danske elever i fire nætter. Det kan være udfordrendende for eleverne at skulle gøre det, men bagefter er de mindst blevet fire meter højere! I 8. klasse går rejsen til Norge for at lære at bo selv i hytter og stå på langrendsski, og i 9. klasse går turen til Berlin.

– – –

“I dansk arbejdes der både med elevernes skriftlige udtryk, deres grammatikkendskab og retstavning, men høj grad også med deres evner til at udtrykke sig mundtlig om en given tekst eller et andet udtryk. Arbejdet med dette sker blandt andet ved læsning af noveller og romaner. Også andre tekstformer bliver der arbejdet med, eksempelvis kortprosa, lyrik, blogs m.m. Til dette arbejde hører også arbejdet med at kunne læse højt , samt kunne fremlægge foran resten af klassen.”

“I overbygningen kan eleverne blandt andre valgfag vælge madkundskab. Der laves selvfølgelig mad hver gang, ofte med udgangspunkt i årstidens råvarer: hvad har vi til rådighed i denne tid? Andre gange tager undervisningen udgangspunkt i traditioner og højtider. Endelig skal eleverne også, når de har styr på de grundlæggende færdigheder, prøve at lave deres egne opskrifter.”