Skærbæk Realskole

Skærbæk Realskole
Skolegade 13  -  6780 Skærbæk - T: 7475 1124 - M: kontor@skaerbaek-realskole.dk

Andre Traditioner

Til skolefesten sidst i april måned udsmykkes klasseværelserne og rigges til med boder og aktiviteter af forskellig slags. Man kan denne aften får ordnet negle, kravle igennem en uhyggelig og mørk tunnel, boldkast, følekasser, trille glaskugler i pointhuller og mange flere aktiviteter. 4. klasse står desuden hvert år for årets teaterstykke, som de om formiddagen fremfører for egnens børnehaver. Fra kl. 17.30 fremfører de igen stykket to gange for bedsteforældre, forældre og søskende. De er vildt gode til at stå på scenen i gymnastiksalen og nyder at spille teater for os andre:-) I skolegården kan der i pølsevognen købes hotdog, franske og Cocio. En super hyggelig aften for både børn og forældre.

Af andre traditioner kan nævnes de motions- og idrætsdage, som lærerne arrangerer i løbet af skoleåret. Det er dage med fuld fart på, hvor både børn og voksne er fælles om nogle sjove aktiviteter sammen.

Rejser og lejrskoleophold er også en stor del af hverdagen på skærbæk Realskole.

0. kl. overnatter på skolen sammen med deres børnehaveklasselærer og kommende klasselærer.

1. og 2. kl. overnatter i spejderhytten i skærbæk eller et andet sted, hvis lærerne har en god idé.

3. og 4. kl. tager til Fanø eller andet.

5. kl. er i Odense eller i Aarhus.

6. kl. er på Bornholm eller i København.

7. kl. tager til Bayern, hvor vi har udveksling med en anden skole.

8. kl. tager på skitur til Norge.

9. kl. tager til Berlin i julemåneden.

10. kl. rejser til Tyskland på introtur, til England eller Irland på sprogrejse, til Østrig på skitur og til Malaga eller Tyrkiet på kulturrejse.

Til fastelavn holdes der en fastelavnsfest om aftenen for eleverne på mellemtrinnet og den efterfølgende formiddag holder indskolingen deres fastelavnsfest. Børnene møder udklædte og meget forventningsfulde til nogle spændende timer med masser af aktiviteter. Alle nyder fastelavnsboller og selvfølgelig skal katten slås af tønden i gymnastiksalen.

Juleklip, musik, hygge og æbleskiver er en tradition, der OPRINDELIGT var tiltænkt de yngste klasser, men men selv i overbygningen er der hvert år også et stort ønske om bare ét enkelt modul med juleklip og hygge, hvor de alle her kan fremstille lidt pynt til deres klasser:-) De yngste klasser har julehyggen som en fast tradition, hvorimod de ældste klasser først skal have overbevist deres lærere om det vigtige i, at de fortsat kan følge denne tradition trods deres alder... ha ha.

I november/december måned begynder indskolingen at øve til det hyggelige krybbespil, som vises til alle de fremmødte i Skærbæk Kirke sidste skoledag inden juleferien. Når alle har været i kirken og har set krybbespillet den dag, så går alle elever og lærere tilbage på skolen, hvor de hygger i klasserne indtil middag, hvorefter eleverne så holder juleferie.

Skærbæk Realskole  -  Skolegade 13  -  6780 Skærbæk  -  T: 7475 1124  -  M: kontor@skaerbaek-realskole.dk